OM MIG

Jag arbetar mest i min egna ateljé på gränsen till naturreservatet Vättlefjäll i nordöstra Göteborg. Många verk gör jag helt eller delvis på Konstnärernas Kollektivverkstad (KKV) vid Röda sten i Göteborg. Ibland hyr jag in mig hos kolleger för vissa moment i mitt skapande.

Min signatur är Vivia. E:et i mitt namn står för Elveström som är mitt ursprungliga efternamn. Uppvuxen i Västmanland, men har tillbringat mitt vuxenliv i Göteborg.

Ofta undersöker jag vad relationer betyder för oss. Det kan vara nära relationer men även relationer bland oss som människor i ett samhälle. Vad vi gör och inte gör med vår gemensamma jord intresserar mig och hur vi förhåller oss till andra levande arter. Humor är ett verktyg som då och då smyger sig in i mina verk. Detta kan ibland vara det enda sättet att öppna dörrar in till människors hjärtan och tankar. Jag fascineras av hur starka färger och former påverkar oss på ett medvetet och omedvetet sätt.

Naivistsurrealist är ett hittepåord som också beskriver en del av vad jag gör. Kroppsspråk och ansiktes uttryck är viktigt. I mina verk dräller det av figurer och naivistiska fantasidjur som kan symbolisera något eller inte. Många gånger kan man efter en stund upptäcka fler berättelser i samma verk.

Jag vill låsas in i något fack utan jag tillåter mig att arbeta med glas, metall, emalj, måla på dukar, göra keramiska skulpturer, med mera och blanda teknikerna till och med i samma verk. Materialmöten är härligt. Glas möter keramik som möter metall som möter granit…  Vi behöver möta starka färger i vår vardag. Trender med bara vitt, grått och borstat stål upphottat med beight skrämmer mig. 

Jag är autodidakt som målade min första stora oljemålning vid fyra års ålder och därefter lekte och levde bildskapande i en väldigt inspirerande och tillåtande miljö. Jag tycker det är viktigt med tekniska kunskaper och har tillbringat eoner av tid på kurser för att tillägna mig olika tekniker. Förutom kurser i måleri olja, akryl, akvarell och teckning, har jag genom åren utbildat mig i keramiska grunder och rakubränning, foto, silversmide, screentryck på tyg, glasblåsning, glasfusing, glasslumpning, glasgjutning, emaljering, svetsning, betonggjutning, grafiska metoder som exempelvis collografi och torrnål, och Illustrator, photoshop och indesign. En viktig påverkan i min utveckling har även varit att jag periodvis haft en mentor.  

Tidigare i mitt yrkesliv har jag – vid sidan av konsten – arbetat med människor eller med ord och bild. Jag är utbildad till socionom och journalist. Jag har arbetat som kurator, lärare, journalist och kommunikationskonsult. Jag har träffat människor i många utsatta situationer och förstår hur allmänmänskliga de flesta känslor och bekymmer är. Mina yrken har starkt påverkat mitt sätt att arbeta med konsten. Yrkeserfarenheterna var guld värda när jag för många år sedan satsade på konsten på heltid. Fortfarande bearbetar jag dessa erfarenheter. De ger mig inspiration och nya idéer runt den stora frågan: Vad är det att vara människa och vad är ett samhälle?

TEKNIKER

GLAS

Glaset har fångat mig. Ett verk blir flera. Tid på dagen, väder och årstid förändrar uttrycket. Ljuset genom glaset får mina färger och former att leva.  Mina glas är ibland inramade underglasmålningar. Ibland glasskivor i olika storlekar som jag målar monterar i granit, betong eller smide eller hänger i metallspiraler.  Andra gånger smälter jag samman olika mindre glas för att skapa oregelbundna former för att sedan måla även på dem. Eller så arbetar jag med profilskärning av glas i olika abstrakta eller realistiska former.

MÅLERI

I stort sett hela livet har jag målat på dukar med akryl eller olja. Några kortare perioder ägnade jag mig åt akvarellmåleri. Jag gjorde ett uppehåll  från dukarnas värld under några år när jag i mogen ålder mötte glaset men efterhand återkom lusten att ägna mig även åt måleri igen.

SKULPTUR

Jag arbetar med stengods. Det tredimensionella är en härlig utmaning som ger möjligheter att skapa många olika uttryck i samma verk. Den gamla japanska metoden raku är en mycket inspirerande bränningsteknik där jag eftersträvar att gång på gång få uppleva lyckan i fantastiska krackeleringar. Att få stengodsglasyrerna att leva i mina högbrända verk är en större utmaning. Ett sätt som jag gillar är att blanda glasyr och glasbitar som får smälta ner på godset.

METALL

Jag har utbildat mig i svetsning och är medlem i metallverkstaden på KKV i Göteborg. Min ambition är att i första hand tillverka en del av fundamenten jag behöver till mina skulpturer. på sikt vill jag även prova på att ska verk i metall.

EMALJ

Jag har nyligen lärt mig grunderna i emaljering och börjat skapa bilder med denna härliga metod. 

GRAFIK

Att endast göra ett tryck passar mig som föredrar unika verk. Någon gång kan jag på en plåt göra ett tryck per färg. Men att göra upplagor har hitintills inte lockat mig. Collografi, torrnål  eller tryck från glas är några av sätten jag använder.

MIXED MEDIA 

Ibland kan jag inte hålla mig utan gör allt på en gång. Grafik får möta underglasmålning. Tusch eller posca får samsas med akryl eller akvarell. Hur kul som helst! Jag experimenterar ständigt. I bland monterar jag ihop med glasverk med mina keramikskulpturer så att de tillsammans bildar ett verk.

OFFENTLIGA UTSMYCKNINGAR

Jag arbetar både med större och mindre verk för privatpersoner och samlare samt med utsmyckningar för såväl inne- som utomhusmiljöer. 

 

MER OM MEJ

ORDEN

När jag lyckas kombinera mina bilder med underfundiga titlar som kan ge betraktaren något nytt att tänka på känns det bra. Det bilduttrycket förstärks av ord.

SEPARATUTSTÄLLNINGAR

Jag har under åren genomfört en stor mängd separata utställningar. Det är härligt att få planera och tänka ut en hel utställning. Att visualisera många berättelser och frågor i en enda lokal. Jag uppskattar att vara med på vernissager och direkt från betraktaren få höra om och i så fall hur mina verk uppfattas.

SAMLINGSUTSTÄLLNINGAR

Att få träffa kollegor är en ofta en vitamininjektion och inspirerar mej mycket. Ibland är själva utställningen tematisk och kan kräva en samverkan mellan många. Exempelvis deltog jag under våren 2012 i en tematisk utställning runt kvinnor och mat i Paris. Utställningen var jurybedömd. Den gången så träffades vi konstnärer i samband med öppningen och diskuterade våra tolkningar av temat. En annan gång var jag med i en samlingsutställning i Norrköping där flera professionella konstnärer hade tolkat och byggt vidare på barns uppfattning om lycka och glädje. Curator var Karin Andersson. Mitt bidrag var Mångfald i en kontext av hjärtliga hälsningar. Den byggde på Karins intervjuer med barn och barnens teckningar. Verket ställdes ut på Galleri Dag Andersson i Norrköping och senare även under HBTQ-festivalens konstsalong i Trädgårdsföreningen 2012 samt i Kulturhuset Bildkällaren i Falköping 2015.

REPRESENTERAD

Några av mina verk finns på Villa Tempra och på Tempra Museum Mgarr Mgarr, Malta. Ett verk är inköpt av Norrbottens länsmuseum. Jag är representerad i ett antal väntrum inom vården, i en entré till en kommunal förvaltning i Göteborg och i en annan entré till en Skönhetsklinik i Parma, Italien. Nyligen köpte Region Västmanland in verket Boet av mig. Kommunhusets entré I Bromölla har tre av mina verk. Och biblioteket i Näsum har min stora profilskurna fågel Humlebörden på sin fasad sedan september 2016, samt tio verk i serien Humlehängena inne i biblioteket. Min glasskulptur Maria i vår tid finns i Mariakyrkan från 1100-talet i Åhus och den mindre förlagan i församlingshemmet. Maria i vår tid är uppförd på kyrkans inventarieförteckning som högt kulturhistoriskt värde, så kallad “K-märkning”. I och med det får den aldrig flyttas eller säljas. 2018 gjorde jag tio muralmålningar på två sexvåningshus i Partille.  Mina verk är inhandlade av ett drygt 80-tal konstföreningar runt om i Sverige och jag har vid ett flertal tillfällen blivit inhandlad som första pris. Jag finns dessutom i privata samlingar i exempelvis USA, Luxemburg, Österrike, Belgien, Holland, Tyskland, Italien, Malta, Spanien, Norge, Danmark, Japan, Frankrike, Ghana, Dubai, Syd-Afrika, Kanada, Mexiko och Sverige.

MEDLEMSKAP

Konstnärernas kollektivverkstad (KKV) i Göteborg.

Fédération Internationale Culturelle Féminine (FICF), som är en internationell yrkesförening för kvinnliga konstnärer. Jag är medlem i den franska sektionen.

Svenska Konstnärsförbundet.

UTMÄRKELSER

Kulturpriset 2014 av Göteborgsstadsdelen Angered.

First price Malta Art Biennale januari 2009. Konstnärer från 105 länder deltog i Biennalen som bedömdes av internationell jury. Jag fick första priset av juryn i installationsklassen för min målade glassegel. Motiveringen talade bland annat om nyskapande.
Special Award Atelier Z 2009. Centre Culturel C Peugeot, Paris, Frankrike. Konstnärer från Europa & USA deltog och bedömdes av internationell jury. Jag fick priset för glasskulpturprojektet Levnadsglada fågelkvinnor och dess kusiner med förkrympta vingar.
First price Malta Art Biennale januari 2013. Konstnärer från över 100 länder deltog i Biennalen som bedömdes av internationell jury. Priset denna gång var för gemensamma verk tillsammans med Astrid Gillenius. Där Astrid skapat verkens bronser och jag dess glas. Här placerade vi våra verk skulpturalt i maltesisk limbstone. Vi prisades för vårt nyskapande bland annat materialmötena.
Special Award Atelier Z 2013. Centre Culturel C Peugeot, Paris, Frankrike. Ett 15-tontal konstnärer från olika länder i Europa deltog i denna jurybedömda utställning. Jyryn delade ut tre priser för nyskapande där Astrid och jag fick ett av dem. Astrid har skapat verkens bronser och jag dess glas. Här placerade vi våra verk skulpturalt i betongblock.