OM MIG

Jag är en naivistsurrealist fascinerad av hur relationer, starka färger och former påverkar oss på både ett medvetet och ofta omedvetet sätt. Känslor av glädje eller upprördhet kan drabba oss av att endast se en bild eller en skulptur. Verket kan signalera allt från kärlek och samhörighet till ifrågasättande och ensamhet. Och mycket mer.

Kroppsspråk och ansiktes uttryck är viktigt. Humor blandat med allvar. I mina verk dräller det av figurer och olika djur. Naivistiska fantasidjur som kan symbolisera något eller inte. Många gånger kan man efter en stund upptäcka fler berättelser i samma verk.

Vi behöver möta starka färger i vår vardag. Trender med bara vitt, grått och metall påverkar oss negativt. En färgklick kan ge oss vår dagliga dos av energi.

Tidigare i mitt yrkesliv har jag – vid sidan av konsten – arbetat med människor eller med ord och bild. Jag är utbildad till socionom och journalist. Jag har arbetat som kurator, lärare, journalist och kommunikationskonsult.

Jag har träffat människor i många utsatta situationer och förstår hur allmänmänskliga de flesta känslor och bekymmer är. Mina yrken har starkt påverkat mitt sätt att arbeta med konsten. Yrkeserfarenheterna var guld värda när jag för flera år sedan steg in, på heltid, i min ateljé. Fortfarande bearbetar jag dessa erfarenheter. De ger mig inspiration och nya idéer runt den stora frågan: Vad är det att vara människa?

Jag arbetar mest i min egna ateljé på gränsen till naturreservatet Vättlefjäll i nordöstra Göteborg. En del verk gör jag delvis på Konstnärernas Kollektivverkstad (KKV) vid Röda sten i Göteborg. Ibland hyr jag in mig hos kolleger för vissa moment i mitt skapande.

Min signatur är Vivia. E:et i mitt namn (Vivianne E Rosqvist) står för Elveström som är mitt ursprungliga efternamn. Uppvuxen i Västmanland, men har tillbringat mitt vuxenliv i Göteborg.

TEKNIKER

GLAS

Glaset har fångat mig. Ett verk blir flera. Tid på dagen, väder och årstid förändrar uttrycket. Ljuset genom glaset får mina färger och former att leva.  Mina glas är ibland inramade underglasmålningar. Ibland glasskivor i olika storlekar som jag målar monterar i granit, betong eller smide eller hänger i metallspiraler.  Andra gånger smälter jag samman olika mindre glas för att skapa oregelbundna former för att sedan måla även på dem. Eller så arbetar jag med profilskärning av glas i olika abstrakta eller realistiska former.

MÅLERI

I stort sett hela livet har jag även målat på dukar med akryl eller olja. Jag gjorde ett uppehåll några år när jag i mogen ålder mötte glaset men efterhand återkom lusten att ägna mig även åt måleri igen.

SKULPTUR

Jag arbetar med ler- och stengods. Det tredimensionella är en härlig utmaning som ger möjligheter att skapa många olika uttryck i samma verk. Den gamla japanska metoden raku är en mycket inspirerande bränningsteknik där jag eftersträvar att gång på gång få uppleva lyckan i fantastiska krackeleringar. Att få stengodsglasyrerna att leva är en större utmaning. Ett sätt som jag gillar är att blanda glasyr och glasbitar som får smälta ner på godset.

GRAFIK

Att endast göra ett tryck passar mig som föredrar unika verk. Någon gång kan jag på en plåt göra ett tryck per färg. Men att göra upplagor har hitintills inte lockat mig. Kollografi, torrnål  eller tryck från glas är några av sätten jag använder.

MIXED MEDIA

Ibland kan jag inte hålla mig utan gör allt på en gång. Grafik får möta underglasmålning. Tusch eller posca får samsas med akryl eller akvarell. Hur kul som helst!

 

MATERIALMÖTEN

Jag experimenterar ständigt. I bland monterar jag ihop med glasverk med mina keramikskulpturer så att de tillsammans bildar ett verk.

UTE & INNE

Det mesta jag gör är tänkt att ha inomhus men då och då gör jag verk anpassade till att kunna ha utomhus året runt.

MER OM MEJ

ORDEN

När jag lyckas kombinera mina bilder med underfundiga titlar som kan ge betraktaren något nytt att tänka på känns det bra. Det starka bilduttrycket förstärks av ord.

OCH NÄR BÖRJADE JAG?

Ibland får jag frågan när jag började måla. Det finns ingen fix startpunkt eftersom jag redan som mycket liten lekte mig in i färgerna och formernas värld. Oljefärgerna fanns i barndomshemmet, hemplockade från pappa Lennarts färghandel. Redan då fanns möjlighet och uppmuntran att experimentera. Inspiration fanns det gott om mormor Ester, mamma Karin, moster Liss och storasyster Anette.

SEPARATUTSTÄLLNINGAR

Jag har under åren genomfört en stor mängd separata utställningar. Det är härligt att få planera och tänka ut en hel utställning. Att visualisera många berättelser och frågor i en enda lokal. Jag uppskattar att vara med på vernissager och direkt från betraktaren få höra om och i så fall hur mina verk uppfattas.

SAMLINGSUTSTÄLLNINGAR

Att få träffa kollegor är en ofta en vitamininjektion och inspirerar mej mycket. Ibland är själva utställningen tematisk och kan kräva en samverkan mellan många. Exempelvis deltog jag under våren 2012 i en tematisk utställning runt kvinnor och mat i Paris. Utställningen var jurybedömd. Den gången så träffades vi konstnärer i samband med öppningen och diskuterade våra tolkningar av temat. En annan gång var jag med i en samlingsutställning i Norrköping där flera professionella konstnärer hade tolkat och byggt vidare på barns uppfattning om lycka och glädje. Curator var Karin Andersson. Mitt bidrag var Mångfald i en kontext av hjärtliga hälsningar. Den byggde på Karins intervjuer med barn och barnens teckningar. Verket ställdes ut på Galleri Dag Andersson i Norrköping och senare även under HBTQ-festivalens konstsalong i Trädgårdsföreningen 2012 samt i Kulturhuset Bildkällaren i Falköping 2015.

REPRESENTERAD

Några av mina verk finns på Villa Tempra och på Tempra Museum Mgarr Mgarr, Malta. Ett verk är inköpt av Norrbottens länsmuseum. Jag är representerad i ett antal väntrum inom vården, i en entré till en kommunal förvaltning i Göteborg och i en annan entré till en Skönhetsklinik i Parma, Italien. Nyligen köpte Region Västmanland in verket Boet av mig. Kommunhusets entré I Bromölla har tre av mina verk. Och biblioteket i Näsum har min stora profilskurna fågel Humlebörden på sin fasad sedan september 2016, samt tio verk i serien Humlehängena inne i biblioteket. Min glasskulptur Maria i vår tid finns i Mariakyrkan från 1100-talet i Åhus och den mindre förlagan i församlingshemmet. Maria i vår tid är uppförd på kyrkans inventarieförteckning som högt kulturhistoriskt värde, så kallad “K-märkning”. I och med det får den aldrig flyttas eller säljas. Mina verk är inhandlade av ett drygt 80-tal konstföreningar runt om i Sverige och jag har vid ett flertal tillfällen blivit inhandlad som första pris. Jag finns dessutom i privata samlingar i exempelvis USA, Luxemburg, Belgien, Holland, Tyskland, Italien, Malta, Spanien, Norge, Danmark, Japan, Frankrike, Ghana, Syd-Afrika, Kanada och Sverige.

MEDLEMSKAP

Konstnärernas kollektivverkstad (KKV) i Göteborg.

Fédération Internationale Culturelle Féminine (FICF), som är en internationell yrkesförening för kvinnliga konstnärer. Jag är medlem i den franska sektionen.

Svenska Konstnärsförbundet.

UTMÄRKELSER

Kulturpriset 2014 av Göteborgsstadsdelen Angered.

First price Malta Art Biennale januari 2009. Konstnärer från 105 länder deltog i Biennalen som bedömdes av internationell jury. Jag fick första priset av juryn i installationsklassen för min målade glassegel. Motiveringen talade bland annat om nyskapande.
Special Award Atelier Z 2009. Centre Culturel C Peugeot, Paris, Frankrike. Konstnärer från Europa & USA deltog och bedömdes av internationell jury. Jag fick priset för glasskulpturprojektet Levnadsglada fågelkvinnor och dess kusiner med förkrympta vingar.
First price Malta Art Biennale januari 2013. Konstnärer från över 100 länder deltog i Biennalen som bedömdes av internationell jury. Priset denna gång var för gemensamma verk tillsammans med Astrid Gillenius. Där Astrid skapat verkens bronser och jag dess glas. Här placerade vi våra verk skulpturalt i maltesisk limbstone. Vi prisades för vårt nyskapande bland annat materialmötena.
Special Award Atelier Z 2013. Centre Culturel C Peugeot, Paris, Frankrike. Ett 15-tontal konstnärer från olika länder i Europa deltog i denna jurybedömda utställning. Jyryn delade ut tre priser för nyskapande där Astrid och jag fick ett av dem. Astrid har skapat verkens bronser och jag dess glas. Här placerade vi våra verk skulpturalt i betongblock.